Vielen dank Kind + Jugend!

Kölnissä järjestettiin 19.–22.9.2019 jälleen yhdet maailman isoimmista lasten messuista. Kind + Jugend -messuilla oli kaikkea uusista sovelluksista trendeihin, sisustukseen, menopeleihin ja muihin innovaatioihin. Asioita maan ja taivaan väliltä.

Halleissa oli 1288 eri näytteilleasettajaa 55 eri maasta Euroopasta, Aasiasta, Pohjois- ja Etelä-Amerikasta kuin Australiasta sekä noin 24.000 vierailijaa 133 maasta.

SULO-tuolin lisäksi osastoillaan Suomea olivat edustamassa LUMO Kids, Lullame, Babyidea sekä  Buubla. Kukin omissa koordinaateissaan. Meidän kulmaosastomme sijaitsi hallissa 11.1.

Norjalaisilla oli yhteisosasto aivan osastomme lähellä ja tavallaan siinä mietti sitä, miksemme me suomalaiset yhdistä voimiamme ja hilaa kattoon FINLAND-irtokirjaimia.

Näyttävyyttähän se tuo ja kustannusten jakokaan nyt hölmömpää olisi. Kuitenkin vienninedistämisestä on kyse ja Business Finland tukee enivei messuilua. Miksei maksimoida näkyvyyttä/houkuttelevuutta?

Was kommt als nächstes? Eli: mitäs sit?

Suomalainen design on tervetullutta ja meille on tiedossa ainakin paljon asioita, joita selvittää ja edistää. Eli postitiivista sumaa.

Kuten: kuinka tuote kohtaa erilaiset markkinat eri puolilla Tellusta ja mitä rahti on minnekin. Juttuja, jotka tietenkin ratkaisevat paljon. Asiat näyttäytyvät erilaisina Aasiasta kuin Euroopasta käsin. Tai vaikkapa Briteistä.

Kuluttajat ovat hyvin samanlaisia ja toisaalta hyvin erilaisia. Markkinoiden koko saattaa Suomesta käsin tuntua ihan absurdilta, ettei sitä heti tajua suhteuttaa.

Mutta jos vaikkapa Shanghaissa on muutama kauppa, niin… se on lähes 24,5 miljoonan ihmisen kaupungissa ihan hyvä markkina-alue. Reilut 4 kertaa isompi markkina-alue kuin koko Suomi.

Maailma on globaali

Messuilla kuten Kind + Jugend käy niin valtavat määrät ihmisiä ympäri maailmaa, että omakin ajatus tuulettuu. Mitä asioita mistäkin tulevat arvostavat ja pitävät hyvänä/huonona. Kulttuuri ja maantieteelliset erot astuvat kuvaan. Mitä me emme tajua muiden arvostavan!

Suomalainen suunnittelut niin tuote-/palvelumuotoilun kuin insinööriosaamisen tiimoilta olisi hyvä viedä maailman iloksi. Meillä on paljon juttuja, jotka näyttäytyvät itsestään selvyyksinä – niin MEILLE, muttei muulle maailmalle, joista saisi vientituotteen.

Hei Suomi-kissa! Hyppää pöydälle ja nosta häntääsi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *